31 Ekim 2013 Perşembe

SARHOŞ EDİCİ ŞEYLER

Soru 302: Alkollü içecekler necis midir?
Cevap: Sarhoş edici içecekler ihtiyat gereği necistirler.

Soru 303: Ateşte kaynayan ve üçte biri gitmeyen, ancak, sarhoş edici de olmayan üzüm suyunun hükmü nedir?
Cevap: İçilmesi haramdır, ama necis değildir.

Soru 304: İçerisinde bir veya birkaç üzüm tanesi olan yetişmemiş üzümün (korukun) suyunu çıkarmak amacıyla kaynatılırsa, kaynatıldıktan sonra geriye kalan suyun haram olduğu söylenmektedir. Bu söz doğru mudur?
Cevap: Eğer üzüm taneleri, çok az olur ve ona üzüm suyu denilmeyecek şekilde korukun suyunda kaybolup giderse helâldir.Ancak sadece üzüm tanelerinin kendisi ateşte kaynarsa haramdır.

Soru 305: Günümüzde -sarhoş edici- alkol bir çok ilaçların (özellikle de sıvı ilaçların) ve güzel kokuların (özellikle de dış ülkelerden getirilen kolonyaların) yapı-mında kullanılmaktadır. Bu durumda, bunu bilen veya bilmeyen kimselerin bu tür şeylerin alım-satımına, teminine, kullanımına ve diğer istifadelerine izin veriyor musunuz?
Cevap: Mezkur alkolün asaleten sıvı ve sarhoş edici şeylerden olduğu bilinmezse temizdir ve bunun karışık olduğu sıvı maddelerin alım satımı caizdir.

Soru 306: Sağlık görevlilerinin tedavi ederken ellerini ve tıbbî malzemeleri mikroplardan temizlemek için beyaz alkol kullanmaları caiz midir? Beyaz alkol tıbbî bir alkol olmanın yanısıra içilebilir de. Formülü ise "C2 HO-OH"tır. Ayrıca, üzerine bu alkolden bir damla veya daha fazla dökülmüş elbiseyle kılınan namaz sahih midir?
Cevap: Asaleten sıvı olduğu bilinmeyen alkol sarhoş edici olsa bile temizdir, onun tıbbî ve gayri tıbbî işlerde kullanılmasının bir sakıncası yoktur. Böyle bir mad-denin bulaştığı elbiseyle namaz kılmak sakıncasızdır. Ancak alkolün aslı sıvı olur ve uzmanların teşhisiyle sarhoş edici olduğu anlaşılırsa, ihtiyat gereği necistir ve onu değdiği elbise veya bedenle namaz kılmak, onun temizlenmesiyle mümkündür. Elbette tıbbi araç ve gereçleri onunla dezenfekte etmenin sakıncası yoktur.

Soru 307: İlaç ve gıda sanayiinde "Kefir" denen bir madde kullanılmaktadır. Bu madde, mayalanınca elde edilen maddede yüzde beş veya yüzde sekiz oranında bir alkol meydana gelmektedir. Bu miktardaki alkol o maddeyi kullanan kimse için herhangi bir sarhoşluğa yol açmıyor. Bu maddenin kullanılmasında şer'î açıdan bir mahzur var mıdır?
Cevap: Elde edilen maddede bulunan alkol kendi zatında sarhoş edici ise, elde edilen maddeye karıştırılması ve miktarının az olması yüzünden sarhoş edici olmasa bile, necis ve haramdır. Ancak onun kendi zatında sarhoş edici olup olmadığından veya aslen sıvı olup olmadığından şüphe edilirse hüküm değişir.

Soru 308: a) Etilalkol necis midir? (Galiba sarhoş edici içkilerin içerisinde olup sarhoşluğa yol açan alkol bu alkoldür.)
b) Alkolün necis olmasındaki ölçü nedir?
c) Bir meşrubatın sarhoş edici olduğunu tespit etmenin yolu nedir?
Cevap: a) Aslen sıvı ve sarhoş edici olan bütün alkoller necistir.
b) Ölçü aslen sıvı ve sarhoş edici olmasıdır.
c) Eğer; mükellefin kendisinin kesin bilgisi olmazsa, güvenilir uzman kişinin bildirmesi yeterlidir.

Soru 309: Çarşı pazarda satılmakta olan ülke içerisinde üretilen kola, pepsi gibi meşrubatları içmenin hükmü nedir? Elbette, bu gibi mamullerin temel maddeleri dış ülkeden getirilmektedir ve bunların alkolü ihtiva etme ihtimali vardır.
Cevap: Bu gibi şeyler temiz ve helaldir. Ama mükellef bunların aslen sıvı olan sarhoş edici alkolü ihtiva ettiğini kesin olarak bilirse necis ve haramdır.

Soru 310: Gıda maddelerini satın alırken onları satan veya yapan kimselerin onlara ellerini vurup vurmadığını veya onların yapımında alkol kullanıp kullanmadıklarını araştırmak gerekir mi?
Cevap: Sormak ve araştırmak gerekmez.

Soru 311: Kimyasal gazlara karşı etkili olan bir ilacın (sprey atropine sülfat) formülünde alkol temel role sahiptir. Yani; alkol de eklenmezse bu ilaç üretilemez. Öte yandan bu ilaç, İslâm ordularını kimyasal sinir gazları karşısında koruyabilecek bir silahtır. Acaba anlattığımız şekilde alkolü ilaç sanayiinde kullanmamız caiz midir?
Cevap: Aslen sıvı ve sarhoş edici olan alkol, necis ve haramdır. Ancak; onun bir ilaç olarak kullanılmasında her halükârda bir sakınca yoktur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder