31 Ekim 2013 Perşembe

ALLAH’IN İSİMLERİNE VE KUR’AN AYETLERİNE DOKUNMAK

Soru 148: Allah Tealâ'ya dönen zamirlere -"O'nun yüce adıyla" cümlesinde olan "O" zamiri gibi- dokunmanın hükmü nedir?
Cevap: Zamir, lafz-ı celâle (Allah Tealâ'nın ismi) hükmünde değildir (zamire abdestsiz dokunmanın sakıncası yoktur).

Soru 149: Lafz-ı celale ("Allah" kelimesi) yerine "...l " yazılmaktadır. Buna abdestsiz olarak dokunmanın hükmü nedir?
Cevap: Hemze harfi ve noktalar lafz-ı celâle ("Allah" kelimesi) hükmünde değildir.

Soru 150: Çalıştığım kurumda yazılan bütün mektuplarda "Allah" kelimesi "...l " şeklinde yazılmaktadır; lafz-ı celâle yerine bir Elif ve üç nokta yazılmasının şer'an bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Bunun şer'an bir mahzuru yoktur.

Soru 151: Lafz-ı celâleye abdesti olmayan kimselerin ellerinin değebileceği ihtimaline dayanarak lafz-ı celâle-nin "...l " şeklinde yazılması caiz midir?
Cevap: Bunun bir mahzuru yoktur.

Soru 152: Körler, altı noktadan oluşan özel bir alfabeye parmaklarını sürerek okumaktalar. Bu alfabeyle Kur'ân-ı Kerim öğrenirken ve bu yazıyla yazılan "Allah" kelimesine dokunurken körlerin abdestli olmaları gerekir mi?
Cevap:Eğer o şekiller harflerin sembolleriyseler, harf hükmünde değildirler. Ancak meseleye vakıf olan insanlar nezdinde o şekiller harf hesaplanıyorsa, onlara dokunurken ihtiyata uygun hareket edilmelidir.(Yani abdestsiz dokunulmamalıdır).

Soru 153: Abdestsiz bir kimsenin (içinde "Allah" kelimesi olan) "Abdullah" ve "Habibullah" gibi şahıs isimlerine dokunmasının hükmü nedir?
Cevap: Abdesti olmayan bir kimsenin, bileşik bir ismin bir bölümü olsa bile lafz-ı celâle'ye ("Allah" kelimesine) dokunması caiz değildir.

Soru 154: Hayız olan bir kadının, Hz. Resulullah'ın (s.a.a) isminin yazılı olduğu kolyeyi boynuna takması caiz midir?
Cevap: Boynuna takmasının sakıncası yoktur, ama Resulullah'ın (s.a.a) ismini (hayız iken) bedenine temas ettirmemesi ihtiyatı vacip gereğidir.

Soru 155: Abdestsiz olarak Kur'ân-ı Kerim'in yazısına dokunmanın haram oluşu, Mushaf-ı Şerif'e mi mahsustur, yoksa ayrı bir kitapta, tabloda veya duvarda vb. gibi şeylerde yazılmış Kur'ân ayetlerini de içeriyor mu?
Cevap: Mushaf-ı Şerif'e mahsus değildir; başka bir kitapta, dergide, gazetede, tabloda veya duvar üzerine yazılmış olsa bile, Kur'ân'a ait tüm ayet ve kelimeleri içerir.

Soru 157: Üzerine "Ayete'l-Kursi" gibi Kur'ân ayetleri yazılmış olan bir tabağı bereket ve hayra vesile olsun diye yemek için kullanmanın bir sakıncası var mıdır?
Cevap:Abdestli olursa veya yemeği kaşıkla yerlerse bunun sakıncası yoktur.

Soru 158: Daktilo gibi yazı araçlarıyla Allah'ın isimlerini, Kur'ân ayetlerini ve masumların isimlerini yazan kimselerin yazarken abdestli olmaları gerekir mi?
Cevap: Abdestli olmaları şart değildir. Ancak, ab-detsiz olarak bu tür yazılara dokunmaları caiz değildir.

Soru 159: İran İslâm Cumhuriyeti'nin arması, lafz-ı celâle isimlerinden midir? Onun idarî kâğıtlar üzerinde basılıp yazışmalarda kullanılmasının hükmü nedir?
Cevap: Yazışmalarda lafz-ı celâlenin ve İran İslâm Cumhuriyeti'nin armasının yazılmasının bir sakıncası yoktur. İran İslâm Cumhuriyeti arması örfen lafz-ı celâle biliniyorsa, taharetsiz dokunulması haramdır. İhtiyata uygun olan ona abdestsiz dokunmamaktır.

Soru 160: Üzerine Kur'ân ayetleri yazılı olan posta pullarını kullanmanın hükmü nedir? Yine; lafz-ı celâleyi ve diğer ilâhî isimleri veya kurumların Kur'ân-ı Kerim ayetlerini içeren armalarını dergilerde ve günlük yayınlanan gazetelerde basmanın hükmü nedir?
Cevap: Kur'ân ayetlerini ve ilâhî isimleri vb. basıp yayınlamanın bir sakıncası yoktur. Ancak bu yazıların ulaştığı kimseler onlara hürmetsizlik etmemek, necis et-memek ve taharetsiz el sürmemek gibi şer'î hükümlerine riayet etmeleri gerekir.

Soru 161: Bazı gazetelere Allah’ın adı veya bazı ayetler yazılmaktadır. Bu gazetelere yemek sarmanın, üzerlerinde oturmanın, sofra olarak kullanmanın veya onları çöpe atmanın hükmü nedir? Şu da göz önünde bulundurulmalı ki başka şekillerde bu gazetelerden faydalanmak çok zordur.
Cevap: Halkın nezdinde saygısızlık sayılacak şekilde bu gazeteleri kullanmak caiz değildir. Ancak bu kullanma şekilleri saygısızlık sayılmazsa sakıncası yoktur.
.
Soru 162: Yüzük kaşlarına yazılan yazılara el sürmek caiz midir?
Cevap: Eğer dokunulduğunda taharetin şart olduğu kelimelerden olursa, taharetsiz el sürmek caiz değildir.

Soru 163: Allah'ın isimlerinin yazılı olan şeyleri nehir ve kanallara atmanın hükmü nedir; bu saygısızlık sayılır mı?
Cevap: Örf açısından saygısızlık sayılmadığı takdirde, bunları nehir ve kanallara atmanın sakıncası yoktur.

Soru 164: Acaba sınav kağıtlarını inceledikten sonra çöpe atarken veya yakarken araştırıp onların üzerinde Allah ve masumların isimlerinin yazılı olmadığından e-min olmamız gerekir mi? Yine bir tarafı yazılmış olan kâğıtları atmak israf sayılır mı?
Cevap: Araştırmak gerekmez; bir kâğıtta Allah'ın isminin yazılı olduğu bilinmezse onu çöpe atmanın sakıncası yoktur. Ama; yalnızca bir tarafı yazılmış olan kâğıtların, yine yazmada veya karton yapımında kullanılmaları mümkün olursa, yakılmaları veya atılmalarının israf olma ihtimali vardır ve sakıncasız değildir.

Soru 165: Saygı gösterilmesi farz olup taharetsiz olarak dokunulması haram olan mübarek isimler hangileridir?
Cevap: Allah Tealâ'nın zatına mahsus isimlerine ve Allah'a mahsus olan sıfat isimlerine abdestsiz olarak dokunmak caiz değildir. Peygamberlerin ve masum imamların (a.s) isimlerine de aynı hükmü uygulamak ihtiyat gereğidir.

Soru 166: Mukaddes isimleri ve Kur'ân ayetlerini gerektiğinde yok etmenin şer'î yolları nelerdir. Yine, bir takım önemli bilgileri korumak için onları yok etmek gerektiğinde lafz-ı celâle ve Kur'ân ayetlerinin yazılı olduğu kağıtları yakmanın hükmü nedir?
Cevap: Toprağa defnedilmelerinin veya tekrar suyla hamur yapılmalarının bir sakıncası yoktur. Saygısızlık olduğu takdirde yakmak caiz değildir; ancak, Kur'ân a-yetleri ve mübarek isimlerin onlardan kesilerek alınmaları imkansız olursa bu hariç.

Soru 167:
İki harfi bir arada kalmayacak şekilde mübarek isimleri ve Kur'ân ayetlerini küçük parçalara keserek okunmaz hale getirmenin hükmü nedir? Yine, onların yok edilip hükümlerini düşürmek için bazı harfler ekleyerek veya bazı harfleri silerek yazı şekillerinin değiştirilmesi yeterli midir?
Cevap:Bu şekilde parçalamak saygısızlık sayılırsa caiz değildir. Saygısızlık sayılmadığı takdirde küçük parçalara kesmek, lafz-ı celâlenin ve Kur'ân ayetlerinin yazısını yok etmedikçe yeterli değildir. Nitekim harfin şeklinin değiştirilmesi neticesinde hükmünün kalkması uzak bir ihtimal olmamasına rağmen yazı şeklini değiştirmek ihtiyaten onların hükmünün kalkması için yeterli değildir. Her halükârda bu harflere abdestsiz el sürmekten sakınmak ihtiyata daha uygundur. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder