31 Ekim 2013 Perşembe

NECASET HÜKÜMLERİ

Soru 268: Kan pak mıdır?
Cevap:Eğer kanı sıçrayarak çıkan hayvanların kanı ise, o kan necistir.


Soru 269: İmam Hüseyin (a.s)'ın yas merasimlerinde bazen başı şiddetle duvara vurmaları sonucu başlarından bu merasime katılanların üzerine kan sıçrıyor, bu kan pak mıdır?
Cevap: İnsan kanı her durumda necistir.

Soru 270: Kanlı bir elbiseyi yıkadıktan sonra onun üzerinde kalan hafif kan lekesi necis midir?
Cevap: Eğer kanın kendisi kalmaz ve yalnızca yıkamakla gitmeyen renk kalırsa, paktır.

Soru 271: Yumurtada olan kan noktacığının hükmü nedir?
Cevap: Paktır; ama yenilmesi haramdır.

Soru 272: Haramla cünüp olan kimsenin ve necis yiyen hayvanın terinin hükmü nedir?
Cevap: Necaset yiyen devenin teri necistir. Ama necaset yiyen diğer hayvanlarla, haramla cünüp olan kimsenin teri güçlü görüş gereği paktır. Fakat; haramla cünüp olanın teriyle namaz kılmamak ihtiyaten farzdır.

Soru 273:
Ölüye sidir ve kafur ile gusül verildikten sonra, normal su ile gusül verilmeden önce, ölünün bedeninden damlayan su damlacıkları pak mıdır?
Cevap: Ölünün üçüncü guslü tamamlanmadıkça necaset hükmünde baki kalır.

Soru 274: El, dudak ve ayaklardan bazen kopan deri parçaları pak mıdır?
Cevap: Ellerden, dudaklardan, ayaklardan veya bedenin ayrı bir yerinden kendiliğinden kopan deri parçaları paktır.

Soru 275: Bir şahıs, savaş alanında domuzu öldürüp etini yeme mecburiyetinde kalmıştır. Bu kimsenin bedeninin rutubeti ve ağzının suyu necis midir?
Cevap: Haram ve necis et yiyen kimsenin ağzının suyu ve bedeninin teri necis değildir. Ancak; ıslak olarak domuzun bedenine değen her şey necistir.

Soru 276: Ressamlık ve yazı işlerinde kullanılan fırça ve kalemlerin iyi kaliteli olanları gayr-i İslâmî ülkelerden getirilmektedir. Bunlar genellikle domuz kılından imal edilmektedir. Bu gibi fırça ve kalemlere herkes kolaylıkla ulaşabiliyor ve özellikle kültürel merkezlerde ve tebliğ bürolarında çokça bulunmaktadır. Bu gibi fırça ve kalemleri kullanmanın şer'î hükmü nedir? Ve bunlarla Kur'ân ayeti ve hadis-i şerif yazmak caiz midir?
Cevap: Domuz kılı necistir ve şeriatça taharetin şart olduğu yerlerde kullanmak caiz değildir. Ama; taharetin şart olmadığı yerlerde onları kullanmanın sakıncası yoktur. Fırçanın domuz kılından yapılıp yapılmadığı bilinmediği takdirde ise onu taharetin şart olduğu işlerde de kullanmanın sakıncası yoktur.

Soru 277: Gayri İslami ülkelerden ithal edilen etleri yemek helal midir? Bu etlerin pak ve necis olma açısından hükmü nedir?
Cevap: Şer’i usullere göre kesildiği bilinmedikçe (o etler) haramdır.Ancak paklık açsından şer’i usullere gere kesilmediğine emin olmadıkça , paktırlar.

Soru 278: Gayri İslami ülkelerden gelen deri ve diğer hayvan azalarıyla ilgili görüşünüz nedir?
Cevap: Eğer hayvanın İslami usullere göre kesildiğine ihtimal verirseniz paktırlar. Ancak İslami usullere göre kesilmediğine eminseniz necistirler.

Soru 279: Cünüp olan bir kimsenin elbisesi meni ile necis olursa, el veya elbise ıslak olduğu takdirde ona el sürmenin hükmü nedir? Yine cünüp olan kimse, elbisesini temizlemesi için diğerine vermesi caiz midir? Ve ihtilam olan şahsın elbisesini kendi isteğiyle yıkayan kimseye, elbisesinin necis olduğunu haber vermesi gerekir mi?
Cevap: Meni necistir, sirayet edici bir rutubetle başka bir şeye değdiğinde onu da necis eder. Elbiseyi yıkayan kimseye onun necis olduğunu söylemek gerekmez. Ancak elbisenin sahibi onu temizlediğine emin olmadığı sürece, ona pak elbise hükmü uygulayamaz.

Soru 280: Ben idrardan sonra istibra yapıyorum; fakat, istibradan sonra benden meni kokusu veren bir akıntı geliyor. Bu durumda namaz hususunda görevim nedir?
Cevap: Eğer; meni olduğunu kesin olarak bilmiyor-sanız ve meninin şeriatça belirlenen alametleri de bu-lunmazsa, meni hükmünü taşımaz ve paktır.

Soru 281: Karga, kartal ve papağan gibi eti haram olan hayvanların dışkıları necis midir?
Cevap: Paktır.

Soru 282:
İlmihal kitaplarında eti yenilmeyen hayvanların ve kuşların pisliğinin necis olduğu yazılmıştır. Bu durumda sığır, koyun ve tavuk gibi eti yenilen hayvanların pisliği pak mıdır?
Cevap: Kuş ve benzeri eti yenen hayvanlarla eti yenmeyen kuşların dışkıları paktır.

Soru 283: Eğer; tuvalet taşının kenarında veya tuvaletin içinin herhangi bir yerinde gâit olur ve kür su ya da az suyla yıkanır ama ayn-ı necis kalırsa, ayn-ı necisin olmadığı ve yıkanırken su ulaştığı yerler pak mıdır?
Cevap: Necasete bağlı olan necis suyun ulaşmadığı yerler temizdir.

Soru 284: Misafir, konuk olduğu evde herhangi bir şeyi necis ederse ev sahibine haber vermesi gerekir mi?
Cevap: Necis ettiği şey yiyecek, içecek ve yemek kapları değilse bildirmesi gerekmez.

Soru 285: Necis olmuş şeye değen başka bir şey de necis olur mu? Eğer; necis olursa, bu hüküm zincirleme olarak bütün vasıtalar için mi geçerlidir, yoksa yalnızca yakın vasıtalar için mi?
Cevap: Necis olmuş şeye değen başka bir şey ıslak olursa necis olur. Yine necislenmiş şeye değen şey de necis olur; ve yine ihtiyat gereği ikinci necislenmişe, değen şey de necis olur. Ama, üçüncü necislenmişe değen şey necis olmaz.

Soru 286: Şer'î usullere göre kesilmemiş olan hayvanın derisinden imal edilmiş ayakkabıyı giyen kimsenin, her abdest almadan önce ayağını yıkaması gerekir mi? Bazıları, ayakkabı içerisinde ayağın terlediği takdirde ayakları yıkamanın gerektiğini söylüyorlar. Genel olarak da her türlü ayakkabıda az-çok ayaklar terlemektedir. Bu konuda görüşünüz nedir?
Cevap: Eğer ayakkabının şer’i usullere göre kesilmemiş hayvanın derisinden yapıldığına emin olunursa ve böyle bir ayakkabı içerisinde ayakların terlediği anlaşılırsa namaz için ayakları yıkamak gerekir.

Soru 287: Devamlı kendisini necis eden çocuğun elinin rutubeti, ağız suyu ve artığının hükmü nedir. Yine, ıslak ellerini avret yerlerine süren çocukların hükmü nedir?
Cevap: Necis olduğu kesin olarak bilinmezse paktır.

Soru 288: Ben bir dişeti hastalığına yakalanmış bulunmaktayım. Doktorun teşhisine göre devamlı olarak diş etlerimi fırçalamam gerekiyor. Dişlerimi fırçalamam ise diş etlerimin bazı yerlerinin siyahlaşmasına sebep oluyor. Diş etlerimin içerisinde kan toplanmış gibi oluyor. Üzerine bıraktığım kağıt mendil kırmızılaşıyor. Bu yüzden kür suyla ağzımı temizlemeğe çalışıyorum. Ancak; katılaşmış olan bu kan uzun bir müddet kalıyor ve yıkamakla da gitmiyor. Ağzımı kür sudan çıkardığımda ağzımda kalan ve dişeti altındaki kana değen bu su necis midir, yoksa o da ağız suyunun bir parçası sayılarak pak mıdır?
Cevap: Ondan sakınmak ihtiyata uygun olmakla birlikte temizdir.

Soru 289: Yemek yerken diş etlerinde katılaşmış olan kana değen yemek necis olur mu? Necis olduğu takdirde, yemeği yuttuktan sonra ağzın iç kısmı necis kalır mı?
Cevap: Mezkur durumda, yemek necis olmaz ve yutulmasında bir sakınca yoktur. Ağzın içi de temizdir.

Soru 290: Bir süredir makyaj malzemelerinin necis olduğuna dair söylentiler var; söylentiye göre, çocuk dün-yaya geldiğinde dış zar alınıp, soğuk hava depolarında muhafaza ediyorlar ve hatta dünyaya ölü olarak gelen çocuğu alıp aynı şekilde muhafaza ediyorlar ve bundan da ruj gibi makyaj malzemeleri yapıyorlar. Biz de bazen bunları kullanıyoruz ve hatta bazı zamanlar ruj yeniliyor bile; bunlar necis midir?
Cevap: Söylentiler, makyaj malzemelerinin necis olduğuna dair şer'î delil sayılmazlar. Şeriatça muteber olan bir yolla onların necis olduğu ispatlanmadıkça, onları kullanmanızın sakıncası yoktur.

Soru 291: Elbiseden veya kumaş parçalarından ince küçük tüyler dökülmektedir. Elbise yıkarken leğene baktığımızda bu tüyleri görüyoruz. Bu durumda, musluğun altında suyla dolu olan leğene elbiseyi daldırdığımızda leğenin kenarlarından etrafa su taşıyor. Ben de leğenden taşan suyun içerisinde bu tüylerin olması nedeniyle bu sudan ihtiyat edip o yerleri yıkıyorum. Yine, çocukların elbiselerini çıkardığımda kuru bile olsalar çıkardığım yere bu tüylerden düşmüştür düşüncesiyle oraları yıkıyorum, bu ihtiyat gerekli midir?
Cevap: Sorudaki durumda, musluktan su döküldüğü halde leğenden taşıp akan su, elbiseden ayrılıp su yüzünde yüzen tüylerle birlikte paktır. Nitekim çocukların necis elbiselerinden ayrılan tüy veya toz parçacıkları da elbisenin necis yerinden ayrıldıklarına yakin edilmedikçe paktırlar. Ayrıca o ayrılan tüylerin necis bölgeden ayrıldıklarından şüphelenmek onların necis sayılması için yeterli sebep değildir.

Soru 292: Rutubet ne derecede olursa necasetin sirayet etmesine sebep olur?
Cevap: Ölçü, yaş bir cisim başka bir cisme değdiğinde birinin ıslaklığının hissedilir bir şekilde diğerine geçmesidir.

Soru 293: Hıristiyan ve Yahudiler gibi dinî azınlıkların da elbiselerini verdikleri kuru temizleyicilere verilen elbiseler pak mıdır? Ayrıca; buralarda temizleme işlemi kimyasal maddelerle yapılmaktadır.
Cevap: Kuru temizleyicilere verilen elbiseler önceden necis değillerse, yine de temizdirler ve elbiselerin ehl-i kitap olan dinî azınlıkların elbiselerine değmeleri onların necis olmasına sebep olmaz.

Soru 294: Tam otomatik çamaşır makinelerinde yıkanan necis elbiseler pak olur mu? Bu çamaşır makinelerinin çalışma tarzı şöyledir: Birinci defada çamaşır tozuyla birlikte çamaşır makinesine koyulan çamaşırların üzerine bir miktar su dökülür ve çamaşır makinesi biraz çalışınca, çamaşır makinesinin kapak camı ve etrafındaki plastik üzerinde köpük oluşur. Sonra köpük bunları tamamen kapatınca ikinci kez su alıyor. Daha sonra da makine otomatik olarak çamaşırı üç defa az suyla yıkıyor ve her defasında suyu dışarıya atıyor. Sizden ricamız, böyle yıkanan çamaşırların pak olup olmadıklarını açıklamanızdır.
Cevap: Necasetin kendisi giderildikten sonra, musluğa bağlı olan su, çamaşır makinesinin içerisindeki elbiselere ve çamaşır makinesinin içinin her tarafına ulaştıktan sonra ondan ayrılıp dışarı çıkarsa bu şekilde yıkanan elbiseler paktırlar.

Soru 294: Yere, havuza veya çamaşır yıkanan hamamlara dökülen su, insanın elbisesine sıçrarsa, elbise necis olur mu?
Cevap: Temiz yere dökülen sudan sıçrayan su da paktır. Eğer o yerin pak mı yoksa necis mi olduğunda şüphe edersek ondan sıçrayan su paktır.

Soru 295: Belediyeye bağlı çöp kamyonlardan caddelere akan su, bazen şiddetli rüzgar nedeniyle halkın üzerine sıçramaktadır. Bu su pak mıdır?
Cevap: O suyun necise değmesi sonucunda necis olduğu kesin olarak bilinmediği takdirde temizdir.

Soru 296: Cadde üzerindeki çukurlarda toplanan sular pak mıdır?
Cevap: Bu tür sular paktır.

Soru 297: Yemek, içmek hususunda, temizlik ve necaset hükümlerine önem vermeyen kimselerin evlerine gidip gelmenin hükmü nedir?
Cevap: Taharet ve necaset konusunda necis olduğu kesin olarak bilinmeyen bir şey, şeriatın zahiri hükmüne göre pak sayılır.

Soru 298: Aşağıda geçen kusmukların şer'î açıdan hükümlerini açıklar mısınız:
a) Süt emen çocuğun kusmuğu.
b) Süt emen ve yemek yiyen çocuğun kusmuğu.
c) Bulûğa ermiş insanın kusmuğu.
Cevap: Hepsi paktır.

Soru 299: Eğer birkaç şeyden biri necis olur ama; hangisinin necis olduğu bilinmezse bunlara değen şeyin hükmü nedir?
Cevap: Onların hepsine değmedikçe, bazısına değen şey hakkında necis hükmü uygulanmaz.

Soru 300: Hangi dinden olduğu bilinmeyen bir kimse elinde sirayet edici (geçici) ıslaklık olduğu halde yiyecek maddeleri satmaktadır; satış esnasında gıda mad-delerine dokunmaktadır. Ona hangi dine mensup olduğu sorulması gerekir mi, yoksa "her şeyin aslında temiz olduğu" ilkesi onun hakkında da geçerli midir? Elbette, bu kimse İslâm ülkesi vatandaşlarından değildir ve oraya çalışmak için gelmiştir.
Cevap: Ona hangi dine bağlı olduğunu sormak farz değildir. Onun kendisi ve ıslak olarak dokunduğu şeyler hakkında "her şeyin temiz olduğu" ilkesi geçerlidir.

Soru 301: Eğer insanın kendi evinde veya akrabalarından birinin evinde ya da her zaman gidip geldiği evlerin birinde necasete ehemmiyet vermeyen bir kimse olur ve bu şahıs o evin ve evdeki eşyaların temizlenmeyecek kadar geniş ölçüde necis olmasına sebep olursa, bu evde yaşayanların görevleri nedir? Böyle bir durumda insan nasıl temiz kalabilir. Özellikle de sahih olması taharete bağlı olan namazlar için ne yapmak gerekir. Bu durumun hükmü nedir?
Cevap: Evin hepsini temizlemek gerekmez. Namazın sahih olması için de namaz kılanın elbisesiyle -sec-dede- alnın temas ettiği yerinin temiz olması yeterlidir. Evin ve eşyalarının necis olması, namazda ve yemek-içmekte temizliğe riayet etmekten fazla bir yükümlülük gerektirmez.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder