31 Ekim 2013 Perşembe

NAMAZDAKİ ŞÜPHELERİN HÜKÜMLERİ

Soru 514: Namazın üçüncü rekâtında kunut tutup tutmadığında şüphe ederse hükmü nedir? Namazını tamamlaması mı gerekir, yoksa şüphe ettiğinde namazı bozması mı gerekir?
Cevap: Bu şüpheye itina edilmez ve namazı sahihtir; bu hususta mükellefin üzerine bir şey gelmez.

Soru 515: Nafile namazlarında rekâtlar dışındaki hususlarda şüpheye itina edilir mi? Mesela; bir mi, yoksa iki secde mi yaptığında şüphe ederse hükmü nedir?
Cevap: Nafile namazlarda, zikir ve amellerde şüphe etmenin hükmü farz namazlardaki şüphenin hükmüyle aynıdır; yeri geçmemişse itina edilir ve yeri geçmişse itina edilmez.

Soru 516: Kesiru'ş-şek (çok şüphe eden) kimse şüphesine itina etmemelidir; ancak namazda şüphe ederse vazifesi nedir?
Cevap: Vazifesi, şüphe ettiği şeyi yaptığını kabul etmesidir; ancak yaptığını kabul etmesi namazın batıl olmasını gerektirirse şüphe ettiği şeyi yapmadığını kabul etmelidir; bu konuda rekâtlar, ameller ve zikirler arasında hiçbir fark yoktur.

Soru 517: Birkaç yıl sonra ibadetlerinin batıl olduğunu anlayan veya bu konuda şüpheye düşen kimsenin vazifesi nedir?
Cevap: Amelden sonraki şüpheye itina edilmez; batıl olduğunu kesin olarak bildiği ibadetlerin ise telafisi mümkün olan miktarını kaza etmelidir.

Soru 518: Yanlışlıkla namazın bazı bölümlerini diğer bölümlerinin yerine yaparsa veya namaz esnasında başka yere bakarsa ya da yanlışlıkla konuşursa namazı batıl olur mu? Vazifesi nedir?
Cevap: Namazda yanlışlıkla yapılan işler namazı batıl etmez; sadece, bazı yerlerde sehiv secdesi yapmasını gerektirir, ama yanlışlıkla da olsa bir rüknü fazlalaştırır veya azaltırsa namazı batıl olur.

Soru 519: Namazın bir rekâtını unutur ve sonuncu rekâtta hatırlarsa; mesela namazın birinci rekâtını ikinci rekât sanarak üçüncü ve dördüncü rekâtı kılar ve son rekâtta onun üçüncü rekât olduğunun farkına varırsa şer'î vazifesi nedir?
Cevap: Selâmdan önce namazın eksik rekâtını yerine getirmeli ve daha sonra selâm vermelidir. Bu durumda vacip teşehhüdü yerinde yapmadığınızdan dolayı ihtiyat gereği onu kaza etmeli ve onun için iki sahiv secdesi yerine getirilmelidir.

Soru 520: İhtiyat namazının bir rekât mı, iki rekât mı kılınması gerektiği nasıl anlaşılır?
Cevap: İhtiyat namazının rekâtlarının sayısı namazda eksik olduğuna ihtimal verilen rekâtlar miktarıncadır; o halde iki ile dört arasında şüphe ederse iki rekât ihtiyat namazı kılması gerekir, üçle dört arasında şüphe ederse ayakta bir rekât veya oturarak iki rekat ihtiyat namazı kılması farzdır.

Soru 521: Namazın zikirlerinden veya Kur'ân'ın ayetlerinden ya da kunut dualarından bir kelimeyi farkında olmadan veya yanlışlıkla okursa sehiv secdesi farz olur mu?
Cevap: Farz olmaz. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder